A világ legnagyobb keresővállalatát igazán nem lehet azzal vádolni, hogy ne tartaná a lépést a legújabb trendekkel - kénytelenek is, hiszen egész üzleti modelljük lényege az internetezők kénye-kedvének legteljesebb kiszolgálása.
A trendek pedig az AdWordst is elérik, amely komolyabb ráncfelvarrás előtt áll, amint arról a Google szakemberei többször is beszéltek az elmúlt időben. Lássuk, mit ígérnek nekünk.
Hódít a mobil
Néhány éve a csapból is az folyik, hogy aki szeretne hatékonyan megjelenni a neten, annak különös figyelmet kell szentelnie a mobilos felhasználókra. Nem véletlenül: az okoseszközökön az amerikaiak ma már többet neteznek, keresnek és többet is vásárolnak, mint asztali gépekről.
Egyes területeken persze ez jobban érzékelhető, mint máshol - az autóiparban például remekül megmutatható a Google szerint, hogy a keresések több mint fele már mobileszközökön fut le. Ennek megfelelően az autóiparban hirdetők például két új hirdetési formátumot is kapnak majd.
Az egyik a carousel lesz, vagyis a releváns keresések találati oldalain átlapozható slideshow-ként jelennek majd meg az autós hirdetések.
A másik a Find a dealer funkció lesz, amely segít majd autókereskedőt találni földrajzi hely, értékelések, a keresett autó adatai és más releváns információk alapján.
A tablet is, de minek hozzányúlni?
A Google azt is kijelentette nemrég, hogy a tabletes konverziók - természetesen amerikai adatokat véve alapul - már beelőzték számban az asztali gépeket. A szakma ugyan kissé szkeptikus az állítással szemben, tény azonban, hogy a tabletek egyre jelentősebb szeletet hasítanak.
Ennek ellenére a Google a közeljövőben nem tervezi érdemben az AdWords ennek megfelelő átalakítását. Hogy miért? Mert kutatásaik szerint a felhasználói viselkedés annyira hasonló a tabletek és asztali gépek esetében, hogy a külön csoportra osztásuk nem volna logikus - a tabletek hirdetéseire tehát a közeljövőben nem licitálhatunk külön.
Egyszerű pénzügyi döntéseket nyújtanak
A pénzügyi terület a leggyorsabban fejlődőek közé tartozik, a mobilokon futtatott keresések egyetlen év alatt 48 százalékkal nőttek itt. A Google ennek megfelelően egyre újabb ötletekkel áll elő, hogy ösztönözze felhasználóit a konverzióra.
Az angolszász területeken már elérhető Google Compare szolgáltatás volt az egyik első olyan, amelynek a célja az volt, hogy segítsen a döntéshozásban. A keresőóriás árösszehasonlító oldalakkal lépett partnerségre ennek érdekében, jön azonban a saját információk alapján dolgozó Insurer ratings funkció is, amely felhasználói értékelések és más adatok alapján javasol majd számunkra pénzügyi szolgáltatókat, bakot, biztosítót, egyebet.
A Call a local agent funkcióval már a találati oldalról tárcsázhatunk majd illetékeseket, és hitelkártyákat is személyre szabottan kínál majd a kereső.
Ezeket a funkciókat a Google már sikeresen tesztelte is Kaliforniában, egyelőre Texas, Illinois és Pennsylvania államokra terjesztik majd ki működésüket, nekünk tehát jócskán várni kell még arra, hogy a magyar viszonyokra is elérhető szolgáltatásokká váljanak.
Teljesebb automatizáció
A Google együttérez a hirdetőkkel, akik azt szeretnék, hogy az AdWords minél több mindent végezzen el helyettük.
Jön a display hirdetések automatikus átméretezése: a Google Display Networkön belül mindenhol automatikusan méretezett hirdetések jelennek majd meg, ami várhatóan komoly hatással lesz a hirdetések költséghatékonyságára. Korábban a Jobs2Career szolgáltatásnál tesztelték ezt, remek eredményekkel: 20 százalékkal több konverziót és 16 százalékkal alacsonyabb kattintásonkénti árat értek el.
Javítanak a dinamikus keresési hirdetéseken. A Google kereséseinek 15 százaléka, bármily hihetetlenül hangozzék is, teljesen egyedi, vagyis soha nem futott még le a rendszerben. A Google célja, hogy ezekhez is segítsen megfelelően releváns hirdetéseket megjeleníteni. A hatékonyabb célzás részeként a Google robotjai automatikusan indexelik, rendezik majd a különféle weblapok termékoldalait.
Amit ez pedig előrevetít, az...
A kulcsszavak lassú halála
A Google jó pár éve igyekszik már csökkenteni a kulcsszavak súlyát - rég elmúltak már azok az idők, amikor az oldalra zsúfolt kulcsszó-felhők biztos keresőforgalmat jelentettek. A változás az AdWordst is eléri.
A dinamikus keresési hirdetések tehát teljesen átalakulnak a következő hónapokban, és bár a kulcsszavakat egyelőre nem vetik el teljesen, a jövőben a szerkezetalapú adatfeldolgozást részesítik majd előnyben, ami a kereskedők számára az ígéretek szerint sokkal egyszerűbb és hatékonyabb hirdetést biztosít majd.
Jön a vásárlás gomb!
A Google találati oldalaira közvetlen vásárlást lehetővé tévő gombokat helyez majd el, amivel a mobilos konverziókat kívánják segíteni. A cél, hogy az egész folyamat lerövidítésével sokkal gyorsabb, kényelmesebb vásárlási élményt nyújtsanak.
Mobilon ugyanis az emberek nem szeretnek hosszadalmas, bonyolult vásárlási folyamatokba bonyolódni – minél több adatot kell megadni, minél több oldalon „átverekednie” magát a vásárlónak, a konverzió annál alacsonyabb lesz végül. Persze, ha a találati listáról már közvetlenül egyetlen gombbal lehetővé válik a vásárlás, egészen más a helyzet.