Régi szólásmondás, hogy az az igazán jó kereskedő, aki képes homokot eladni a sivatagban. Az ausztrálok eszerint piszok jó kereskedők, ugyanis pontosan ezt teszik.
Hogy mi a sztori? Nos, az ausztrálok homokot exportálnak Szaúd-Arábiába. Abban az országba, amelynek területe 95 százalékát mellesleg homok borítja. A szaúdiak ugyanakkor nem őrültek, nagyon is jó okuk van rá, hogy homokot vásároljanak. Az ország olajbevételeinek köszönhetően virágzó gazdasággal bír, amelyben egyre nagyobb szerepet kapnak a komoly technológiai folyamatok – így például a homokfúvás is.
A homokfúvásra azonban nem jó ám akármilyen homok. A szaúdiaké például kifejezett silány, nem csak, hogy nem lehet hatékonyan használni, de még egészségügyi kockázatot is jelentene – ezért a sokkal jobb, szilícium-dioxidot nem tartalmazó ausztrál homokot vásárolják meg tonnaszámra, hogy azt felhasználhassák építkezéseiken.
Az ausztrálok amúgy döglött tevéket is eladnak az országnak, ahol amúgy a világ tevepopulációjának nagy része él. Az alapelv hasonló: a szaúdiak tevéi ugyanis egyszerűen nem finomak. Ausztráliában ugyanakkor komoly gondot jelent a mintegy 700 ezer helyi teve, amelyeket az állam szervezett irt (nehogy megismétlődjön, ami ugye a nyulakkal is néhány évtizeddel korábban). És mit ad a sors, az ausztrál tevék finomak.
Mit tanulhat mindebből a mezei marketinges?
Hát pozicionálást.
Nem az számít, hogy a terméked mindenkiénél olcsóbb legyen, vagy, hogy minden létező vásárló tudjon róla. Az számít, hogy megtaláld a célközönséget, akiknek szükségük van a termékre és hajlandóak/képesek is azt megvásárolni. Nekik pedig jól kell kommunikálnod, bemutatnod azt.
Meg kell találnod azt a tulajdonságot, amely a te termékedet különlegessé teszi és egyben kívánatossá egy adott szegmens számára.
Ha a 273. csokiszelettel akarsz megjelenni a piacon, akkor vagy például megcélozhatsz egy részpiacot – készíthetsz cukormentes, laktózmentes, mindenmentes szeletet például a fitness-rajongóknak (nem mintha ez a piac ne lenne telített, de példának jó lesz).
Vagy készíthetsz olyan ízvilágú csokit, amilyet korábban még senki, és megcélozhatod vele az ínyenceket, akár azokat, akik csokit ugyan nem feltétlenül szoktak enni, de szeretik a konyhaművészetet, új ízeket.
Mit kell ismerned?
A megfelelő pozicionáláshoz két dolog szükséges. Az egyik, hogy jól ismerd a termékedet, erősségeit és gyengéit, és mindenekelőtt, hogy mi az, ami megkülönbözteti azt. Másodsorban pedig a piacot kell ismerned: kutatnod, felmérned, kísérletezned, hogy megtaláld azt a szegmenst, aki még nem is tudja, de éppen téged vár.
Ha ez megvan, jöhet a kommunikáció – az AdWords hirdetések, natív reklámok, blogok vagy akár hagyományos reklámok. Hogy ezek hangvételét, stílusát, üzenetét, csatornáit eltaláld, az már más lapra tartozik, s épp oly fontos, megfelelő pozicionálás nélkül azonban bele sem érdemes kezdened.